Aktuelt

Fra frisør til prosessoperatør: – Jeg har aldri angret

 

Etter åtte år som frisør kjente at det var på tide med en forandring. Hun var usikker på hvilken retning hun skulle velge, og begynte derfor å utforske ulike karrieretester på nettet. Gang på gang dukket samme yrke opp: prosessoperatør.

– Jeg ble nysgjerrig, forteller Sandra. Hun begynte å lese mer om yrket, og forteller at har en lillebror som jobber som prosessoperatør. Samtalene med ham gjorde valget enklere. Etter litt betenkningstid bestemte hun seg for å satse på et fagbrev i faget.

I dag ser hun tilbake på valget med stor trygghet. – Jeg har aldri angret. Allerede første dag i Yara føltes det riktig, sier hun.

Sandra Gregersen Johansen, Yara

Veien dit var imidlertid ikke enkel. Som alenemor måtte Sandra kombinere familie, studier og pendling. Hun tok kontakt med flere skoler før hun fikk plass ved Rjukan videregående skole. Derfra pendlet hun tre til fire dager i uken fra Skien til Rjukan.

– Det var en krevende periode, men også veldig lærerik, forteller hun.

Etter seks måneder på skolen fikk hun muligheten til én dag praksis i Yara. Det ble starten på en ny hverdag. Etter ett år med skolegang fikk hun sommerjobb ved Fullgjødsel 3/4, før hun fortsatte som lærling i to år.

Nå har innsatsen gitt resultater: Sandra har fått fast jobb som prosessoperatør.

– Sønnen min har vært min største motivasjon gjennom hele denne reisen, sier hun.

Hun trekker også frem arbeidsturnusen som en stor fordel. – Å jobbe seks-skift fungerer veldig bra med barn. Jeg får mer tid sammen med sønnen min, og trives godt med skiftarbeid.

Da hun startet i yrket, var alt nytt og ukjent. – Jeg visste ikke hva en ventil var engang, ler hun. – Men man lærer noe nytt hver dag.

Sandra oppfordrer andre som vurderer et karriereskifte til å tørre å ta steget. – Ikke tenk at «dette klarer jeg ikke». Man lærer underveis.

Overgangen fra et kvinnedominerende yrke til et mer mannsdominert miljø opplevde hun som uproblematisk. – Jeg har blitt veldig godt tatt imot. Her hjelper alle hverandre, og det er et godt arbeidsmiljø.

For Sandra har reisen vært lang, men verdt det. I dag står hun støtt i et nytt yrke hun trives i – og ser lyst på fremtiden.

Flere nyheter fra Industriuka