Helene Friis - Innovasjon Norge

Synes du ikke, så finnes du ikke 

Helene Friis jobber i Innovasjon Norge der hun leder avdelingen «Strategisk posisjonering» som er ansvarlig for å forvalte og videreutvikle Norges nasjonale merkevarestrategi. Avdelingen har som hovedoppgave å posisjonere Norge internasjonalt som en pioner innen grønn teknologi og bærekraftige løsninger, og skal bidra med å gi norsk næringsliv økt internasjonal konkurransekraft og vekst gjennom ulike verktøy.

Helene har mer enn 20 års erfaring innen digital markedsføring og kommunikasjon. Før Innovasjon Norge ledet hun den digitale markedsavdelingen i Telenor. Hun har også vært gründer, og startet Norges første heldigitale mediebyrå i 2004.

Helene kommer til Industriuka med temaet «Synes du ikke så finnes du ikke».

I en tid med høyt tempo rundt det grønne skiftet, både på karbonfangst og andre områder, er strategisk posisjonering viktigere enn noen gang for å lykkes med å eksportere norske løsninger. Salgstrakten er snudd på hodet. Nå er det kunden som leter etter deg, ikke omvendt. Lenge før selgerne dine kan komme på banen, har kunden gjort 60 prosent av jobben med å researche deg og konkurrentene dine. Det betyr at du må ha en plan for å bli kjent – og kjent for noe attraktivt. Helene Friis forteller hvordan Innovasjon Norge hjelper norsk næringsliv å bli kjent som pionerer innen grønn og bærekraftig teknologi. Det baner vei for bedrifter som vil inn i nye markeder.