I mars trakk tre av Grenlands tyngste industriaktører – Yara, Inovyn og Ineos – tilbake reservasjoner på til sammen nær 730 megawatt i strømnettet. Kraften skulle elektrifisere produksjonen og kutte utslipp. Nå er prosjektene lagt på is. Begrunnelsen er enkel: Strømmen er for dyr og lønnsomheten er ikke til stede.
Billig og stabil kraft har vært et av våre viktigste konkurransefortrinn. Når den fordelen forsvinner, hva skjer da med ambisjonene om grønn omstilling, framtidsutsiktene og arbeidsplassene? Er dette et midlertidig tilbakeslag styrt av strømpris, eller starten på en villet avindustrialisering? Og hvem har ansvaret? Er det markedet, industrien selv eller energipolitikken?
I panelet:
Rodney Ishak, adm.dir. Ineos Inovyn
Janett Rogn Falkevik, leder og ordførerkandidat, Bamble Ap
Ådne Naper, prosjektleder, Powered by Telemark
Skagerak Energi
Debattleder Tom Erik Thorsen, sjefredaktør i Varden